Leudal - 18 februari 2025 - De gemeente Leudal heeft op haar website het digitaal verblijfsregister gezet, voor aanbieders van tijdelijk verblijf in de gemeente. Alle bedrijven en instellingen kunnen hierin de personen die in of op hun bedrijf (tijdelijk) verblijven registreren. De gemeente kan dan altijd zien hoeveel personen er op een bepaalde locatie verblijven. Maar het verblijfsregister biedt ook voordelen aan het bedrijf.
Voor aangewezen bedrijven en instellingen is het digitaal verblijfsregister verplicht. Dit geldt met name voor bedrijven die personen voor werk of voor een langduriger verblijf in de gemeente huisvesten. Deze bedrijven ontvangen hierover een brief.
De gemeente Leudal gebruikt de gegevens voor het actueel en volledig houden van de basisregistratie, hieruit halen alle belangrijke instellingen in Nederland hun adresgegevens. De gemeente kan zo ook zien of een pand langdurig leeg staat. Helaas schrijft niet iedere (tijdelijke) inwoner van de gemeente zich in bij aankomst of uit bij vertrek. Daardoor klopt de basisregistratie niet meer. Het onderzoek naar de adressen kost de gemeente veel tijd. Het verblijfsregister maakt dit veel makkelijker. Het geeft een digitaal seintje aan burgerzaken wanneer een persoon zich moet inschrijven of wanneer een persoon vertrokken is.
Het verblijfsregister is ten alle tijden en op elke plaats raadpleegbaar. De gemeente kan daardoor direct aan nood- en hulpdiensten meedelen hoeveel en welke personen er op een bepaalde plaats aanwezig zijn als er een incident, calamiteit of evacuatie plaatsvindt.
Meer informatie is te vinden op deze webpagina van de gemeentelijke website leudal.nl.
Foto: Leon van Lier