Leudal - 89% Is tevreden, waarvan 49% heel tevreden. Dat is de uitkomst van het Cliëntervaringsonderzoek (CEO) WMO over 2018, een tevredenheidsonderzoek over de WMO in de gemeente Leudal. Dit is de vierde keer dat het onderzoek is uitgezet. Van de 910 klanten hebben 467 klanten het tevredenheidsonderzoek ingevuld, een respons van 51%.
Ten opzichte van vorige onderzoeken vindt een grotere groep mensen de zorg van goede kwaliteit en passend bij de hulpvraag. Ook geeft een grotere groep aan dat ze het gevoel hebben samen met de klantregisseur WMO naar oplossingen te zoeken. Veel mensen zijn ook tevreden over de ondersteuning die ze ontvangen. Met name de zeer positieve resultaten bij scootmobiel, aangepaste fiets e.d., maar ook de hulp in de huishouding vallen op. Ook het aantal (keukentafel)gesprekken met ondersteuning is toegenomen met 9%.
Naar aanleiding van de uitkomsten uit het onderzoek heeft de gemeente een drietal nieuwe verbeterpunten geformuleerd. Deze verbeterpunten moeten de dienstverlening en ondersteuning aan de cliënt verder verbeteren. Zo wordt er ingezet om de tijd tussen een melding en het ontvangen van hulp in te korten, de communicatie tussen de klant en de gemeente blijvend te verbeteren en ook de ondersteuning voor mantelzorgers beter bespreekbaar te maken.
Wethouder Mart Janssen: “We zijn heel tevreden met de grote respons, die dit onderzoek heeft opgeleverd. Alleen dankzij de mening van zoveel mensen kunnen we blijven werken aan het verbeteren van onze dienstverlening. Er is altijd ruimte voor verbetering, maar er gaat ook veel goed en daar mogen we ook wel eens bij stilstaan. Maar niet te lang. We blijven dit onderzoek jaarlijks uitvoeren en hopen in 2019 nog meer tevreden klanten te hebben.”