Midden-Limburg - 23 mei 2021 - Spoorlijn Roermond–Venlo is onderdeel van Staatslijn E (Maastricht-Venlo). In 1865 werd dit baanvak in gebruik genomen. Tot de opening van de spoorlijn Eindhoven-Weert in 1913, was het een belangrijke verbinding tussen Limburg en de rest van Nederland. In WOII degradeerde het traject Roermond-Venlo definitief tot regionale zijlijn die alleen berijdbaar is met dieseltreinen. Ondanks ambitieuze plannen eind jaren tachtig van de vorige eeuw om het traject te verdubbelen en te elektrificeren.
In 1860 besloot de Nederlandse regering om de Nederlandse steden te verbinden door middel van een spoorwegnet. Door de aanleg van tien Staatslijnen werd een belangrijk deel van het land per spoor ontsloten. Om de Brabantse en Limburgse steden te ontsluiten en om aansluiting te krijgen op diverse eerder aangelegde buitenlandse spoorlijnen werd Staatslijn E tussen Breda en Maastricht aangelegd. In tegenstelling tot de andere Staatslijnen bestond Staatslijn E uit drie deeltrajecten. Het deeltraject Maastricht - Venlo werd als tweede deel van de Staatslijn in 1865 geopend.
In 1883 werd de Maaslijn tussen Venlo en Nijmegen geopend waardoor het mogelijk werd om vanuit Limburg via Nijmegen naar het noorden en oosten van het land te rijden. Deze route was enkele tientallen jaren vooral van belang voor het vervoer van steenkolen.
De spoorlijn Eindhoven - Weert werd in 1913 geopend. Hierdoor en door de aansluiting op de IJzeren Rijn tussen Weert en Roermond, verschoof een belangrijk deel van het reizigers- en goederenvervoer via Venlo naar deze spoorlijn.
Toen in de Tweede Wereldoorlog de verbinding tussen Kesteren en Amersfoort kwam te vervallen, degradeerde het traject Roermond – Venlo definitief tot regionale zijlijn. In 1949 werd het traject Roermond – Maastricht geëlektrificeerd. De spoorlijn Roermond – Venlo bleef alleen met dieseltractie berijdbaar.
Eind jaren tachtig van de vorige eeuw werden plannen gemaakt om het traject Roermond – Venlo alsnog onderdeel te laten worden van het nieuwe Interregio-Snelnet, een beperktere regionale opvolger van het oude Intercitynet uit 1970. Op de spoorlijn zou eenmaal per uur een Interregio-trein gaan rijden vanuit Maastricht naar Arnhem, verder naar Zwolle en vervolgens naar Leeuwarden en Groningen. Hiervoor moest echter het traject verdubbeld en geëlektrificeerd worden.
Dit plan is niet uitgevoerd. Wel is het traject in 1997 gemoderniseerd, waardoor een hogere snelheid kon worden toegelaten. De spoorlijn is hierbij onder andere geschikt gemaakt voor de exploitatie met sneltreinen.
In 2003 is bij Swalmen een deel van het traject verlegd om ruimte vrij te maken voor de aanleg van de autosnelweg A73. Het bijna twee kilometer lange traject is dubbelsporig aangelegd.
In onze rubriek 'In de lens' zetten we elke zondag een ander plekje in onze regio 'in the picture', aangevuld met een stukje (achtergrond)informatie.
Foto Leon van Lier
230521/HvL